Jordens mittpunkt och Cotapaxi.

3kommentarer

Längesedan vi skrev sist så här kommer en liten uppdatering av vad vi gjort!

Efter Otavalo åkte vi ner till Quito igen.

Quito.

Vi bodde i gamla stan denna gången istället för Mariscal. Hade 2 dagar i Quito denna gången. Den ena dagen hade vi bestämt att vi skulle ta oss till Mitad del Mundo som är jordens mittpunkt med gps kordinaterna 0, 0, 0. Vi var lite tveksamma till att ta bussen dit, det är en buss genom hela stan för att sen byta till en ny buss, det tar runt 2 timmar att ta sig dit med buss och kostar runt 20 kr enkelväg. Men då vi träffat många som råkat ut för ficktjuvar på de trånga bussarna bestämde vi oss för att ta taxi dit. Så för 30 dollar hade vi en egen taxi i 3,5 timmar. Vi började med att åka till en vulkan som är en aktiv men som inte fått ett utbrott på väldigt länge. Efter det satte vi oss i taxin igen och åkte 15 min till ett museum som är byggt där ekvatorns noll punkt är. Museet är från slutet av 80-talet och byggt efter man hade kollat upp om verkligen monumentet "Mitad del Mundo" som regeringen byggt var på rätt plats. Deras monument visade sig vara knappt 300 m från de rätta kordinaterna.

Jag, Luke och Markus!

På museet får man en rundvandring där de berättar lite om olika incastammar som funnits i Ecuador och man får testa att balansera ett ägg på en spik, gå på ekvatorn och lite andra småsaker. Vet inte riktigt hur mycket skillnad det egentligen gör att man är på ekvatorn eller det är tillgjort men det spelar inte så stor roll.

Ägg på spik! Något att testa hemma.

Den senaste veckan har vi varit vi Cotapaxi nationalpark som ligger 2 timmar utanför Quito. I området ligger det mängder av berg och vulkaner. Vårt hostel ligger 3500 m med utsikt över flera av bergen. Där finns ingen tv, inget internet, ingen el förutom i huvudbyggnaden och allt värms upp med hjälp av vedeldade kaminer. Man äter frukost, lunch och middag tillsammans och det flesta går upp runt 6 tiden och går och lägger sig vid 21-22. Troligtvis ett av de skönaste hostlet vi kommer att bo på, bra personal och skön stämmning.

När vi kom till vårt hostel så var det lunch och sen gick vi iväg på en kortare vandring på 1,5-2 timmar och tittade på 2 st vattenfall.

Vår plan när vi kom till Cotapaxi var att vara där i 2-3 dagar med att gå uppför Ruminahui som är 4700 m för att sedan ge oss på Cotapaxi som ligger på 5897 m. Men då en tyska som gått upp själv på berget 3 dagar tidigare inte hittats, så vi fick göra Pasochoa dagen efter istället som är en 5 timmars hike som går över fält och skog och går upp till 4200 m. När vi inte kunde göra som vi planerat så bokade vi på 3 nätter till.

På väg ner från Pasochoa, Markus, Luke och Fletch.

Dagen efter vi gjort Pasochoa hade skallgångskjedjorna hittat tyskan död efter ett fall på 180 m. Så berget kommer vara stängt i väntan på nya regler. Så vi fick inte göra hostlets vanliga Rumiñahui hike som tar en upp till toppen av berget utan vi fick gå på lite utforsking av berget men lyckades ta oss upp till 4600 m.

Luke, Markus och Fletch på Rumiñahui.

Sen var tanken att vi skulle göra Cotapaxi ihop, men när jag inte mådde så bra som jag hoppats så åkte Markus och Luke iväg på fredag lunch för att testa utrustning och sova uppe på basecampet i väntan på att börja sin klättring upp till 5897 m vid midnatt. Vid 12 tiden på lördagen kom de tillbaka riktigt trötta efter att klarat av att ta sig till toppen på 5 timmar.