Puno, en lång bussresa och vilda djur!

1kommentarer

Sen sist vi skrev åkte vi från Cusco till Puno 7 timmar med buss, Puno ligger precis vid Lake Titicaka men är väl inte direkt någon rolig stad men det finns flytande öar av vass som vi åkte ut och kollade på, på kvällen gick vi och kollade på bio. Bion var nog det finaste stället i stan.

Floating Islands på Lake TiticakaHur öarna ser ut under ytan!

Efter Puno satte vi oss på bussen i 7 timmar igen för att ta oss ner till den bolivianska gränsen och sedan vidare ner till La Paz. Sen Cusco har vi fått resesällskap av Alex, en kille från San Fransisco som vi rest med i 1,5 vecka nu och kommer troligtvis hänga några dagar till!

Markus och Alex planerar lite innan vi åker från Cusco.

I La Paz valde vi inte att stanna speciellt länge utan åkte vidare dagen efter till Rurrenabaqúe. En sträcka som kanske inte ser speciellt lång ut på kartan men det tar bra mycket längre tid än vad det ser ut!

Vi tog en taxi ut till Villa Fatima som ligger 15 min från centrala La Paz vid 10-tiden och fick biljetter för 80 bolivianos (75 sek) till 12 bussen. Det är inte lika organiserade bussbolag som i Colombia och Peru utan mer lokalbuss liknande. Satte oss på bussen vid strax innan 12 men var nog inte iväg för ens kl 13. Och det tog nog inte mer än 1,5 timma innan vi var stillastående pga av en bilolycka och stod nog still i 1 timma.

Trångt på bussen till Rurrenbaque.

Sen rullade allt på kanska bra i någon timma till, sen börjande grusvägen! Sen var det 18 timmar på en skumpig grusväg innan vi till slut var framme i Rurrenbaque.

Vi hade väl ingen vidare koll på Rurrenbaque innan vi kom dit och det är inte en speciellt intressant stad men det bor knappt 10 000 och att det verkar vara runt 30 grader varmt året runt. Annars finns inte speciellt mycket att göra där om man inte väljer att åka ut på en djungel- eller pampastur. Men när vi är här under regnsäsongen och då är djunglen inte det bästa stället så vi valde att göra en pampas tur. Så direkt när vi kom dit gick vi och hittade ett hostel och gick ut för att letat runt på ett par olika ställen och efter lite prutande valde vi Pink Dolphin, Fick vi ner en 2n/3d tur till 750 bolivianos (690 sek). Så det var vi nöjda med!

Så dagen efter åkte satte vi oss i en bil och åkte 3 timmar på en skumpig grusväg för att sedan sätta oss i båt och på börja våran 3 timmar långa båt tur till vårt läger! På vägen dit såg vi det mesta vi hade hoppats på, 3 olika sorters apor, fåglar, alligatorer och rosa floddelfiner. När vi kommit till vårt läger så var det middag för att sedan åka och kolla på solnedgången och sedan nattjakt på alligatorer.

Närgången apa!

En vrålape hane och hona. Hanen är svart och honan brun. Blev väckta av en vrålapa som gick lös vid 05:00 en morgon.

Dag 2 gick vi upp vid 04:45 för att sätta oss i båten och åka och kolla på soluppgången, sen var det tillbaka till boendet för frukost för att sedan åka ut på Anaconda jakt i ett träsk, för det mesta var det bröst högt gräs och ankel högt med vatten. Då det är regn säsong sjunker chansen till att se dem från 70 % till 5 % så såg inga ormar men det var kul ändå!

Soluppgång!

Sen vet vi inte riktigt om en tjej i vår grupp fick dengufeber eller någon reaktion på sina malaria piller, men var tvungen att åka iväg till sjukhus. Glada att det inte var någon av oss!

Det djuret vi troligtvis såg mest av!

På kvällen åkte vi iväg för att simma med delfinerna. Känns lite konstigt att hoppa i vattnet när man vet att det finns alligatorer och under högsäsong finns det massor av pirayor och det luktar ruttet avloppsvatten. Dom kom väl aldrig riktigt nära oss men någon meter ifrån. Jag kan ha lyckats sparka någon av dem när vi höll på att trampa vatten under de 40 min vi var i.

Delfinjakt!

Det närmsta jag kom en bild på den rosa flod delfinen.

Vår 3:e och sista dag var en halv dag där vi åkte och försökte fiska pirayor! Kändes som om det var ungefär samma odds på att få pirayor som att se anakondor, men vår guide försökte betydligt mer än vi räknade med! Sen var det tillbaka till lägret för lunch och ta och göra resan baklänges med båt till fastlandet för sedan bil tillbaka till Rurrenbaque. Träffade 2 tjejer från Buenos Aires som vi förhoppningvis ska kunna få lite bra tips och kanske bli runt visade i stan när vi väl kommer dit!

Vår lodge.

Sa jag att vi hade alligatorer precis utanför fönstret. Bokstavligt talat!

Dagen efter var vi tillbaka på bussstationen och satte oss på bussen tillbaka till La Paz. Denna gången tog det 26 timmar då det var jordskred så stora stenar blockerade vägen och vi stod still i 6 timmar innan vi kom förbi! Nu på kvällen fick vi höra att en buss hade kört ut för ett stup på den sträckan vi åkt. Vet inte om det är sant eller inte, men definitivt inte omöjligt med tanke på dessa vägarna.

Lång väntan!

Inte speciellt mycket marginaler att jobba med!

Nu är vi tillbaka i La Paz igen och ska ha ett par dagar här innan vi åker vidare.
Bolivia, Floting islands, La Paz, Puno, Rurrenbaque, Sydamerika, apor, djur, lokalbuss i bolivia, långa bussresor, mygg, pampas, pink river dolphin,