I Salento bor vi på Plantation House som förr användes som lokal för att förvara och torka kaffebönor men är nu  omgjort till hostel. Hostlet drivs av Tim som kommer från England. Det är också han han som äger kaffeplantaget. Vår kaffetur startar på baksidan av Tims hus där han under 1-1,5 timme förklarar de olika stegen i processen att göra kaffe och skillnaden mellan Robusta- och Arabicaplantan.

Han berättar att Arabica bönan är mer aromatisk men mindre koffein rik än Robusta bönan, att Brasilien står för 1/3 av allt kaffe som säljs i världen. Han går igenom allt från hur bönan plockas, blötläggs, torkas, rostas och mals och efter det har nästan 86 % av vikten försvunnit. Han pratar också om vilket klimat, höjd och jord som är bäst för kaffe plantan att växa i och att det får absolut inte komma frost för att det dödar plantan.

Tim har valt att odla Arabica bönor och inom den genren finns det 2 olika sorters plantor, traditionell och modern. Den mordena blir inte lika hög som den traditionella, behöver ingen skugga och man kan plantera dem tätare, och att de tål småkryp bättre, detta gör att man får mer bönor. Det är några anledningar att välja den morderna plantan. 3 andra är pengar, pengar, pengar. Mer bönor mer pengar. Ändå har Tim valt den traditionella plantan.

Från Tims hus ner till plantaget är det ca 5-10 min gång och där tar hans kompanjon över och fortsätter förklara lite mer om deras skalmaskin och hur de torkar sina bönor. Sen gick vi runt på plantaget och till sist rostade han bönorna, malde dem och bryggde kaffe på dem. Efter det vågar jag nog säga att vi fick dricka den mest nybryggda koppen kaffe vi troligtvis någonsin kommer dricka.

Kaffebönor i väntan på att bli redo för att plockas.

Bönor redo för att plockas. Vilket alltid görs i regn. För att sedan skalas och blötläggas

Skalade bönor som ligger på tork.

Där man också får göra lite efterhands sortering

Rostning på gång!

Färdig rostade bönor!

Malning!

Klart för att bryggas.

Väldigt färskrostat nybryggt kaffe i sunkiga plastmuggar!

Hela vägen från blomma till kaffe.

Vi hade helgen från torsdag-söndag morgon i Medellin. Medellin är mest känt för sitt nattklubbsliv och Pablo Escobar som var ledaren av Medellin kartellen. Vi såg till att uppleva på båda! Medellin är en stad med 2,7 miljoner människor, och är den näst största staden i Colombia efter Bogota. Medellin var under 80-90 talet en av de mest farliga städerna i sin storlek och är inte direkt den säkraste nu heller.

Vi både i en utav de mer välbärgade delarna av staden, Poblado! Istället för de slitna nedgångna stadsdelarna mer utanför staden som man kan se med hjälp av en gondollift på väg upp till en utsiktsplats är här höga stängsel med taggtråd och vissa ser nästan ut som fängelsen. Men här finns också stora delar av stadens nattklubbar och restauranger. Ena kvällen vi var ute lyckades vi hamna på ett bar som låg högst upp i ett höghus med utsikt över stora delar av staden som var helt fantastiskt.

Dagen efter hade vi lyckats få den enda dagen som vi kunde åka på Pablo Escobar tur, så trötta som örnar åkte vi iväg på detta. Väldigt intressant att få veta lite mer om hur Pablo och Medellin kartellen hjälpte fattiga, mördade oskyldiga och transporterade kokain.

En annan dag gick vi till Medellins motsvarighet på universeum, där de har Sydamerikas största akvarium. Inte speciellt imponeraden om det ska vara det största, men mycket andra kul expriment och saker att titta på.På väg från stället blev vi näst intill omringade av en skolklass på 20 personer som ville ta kort med oss. Så där har vi nog fått våra 5 minuter av kändiskap för resten av livet.

På söndagen tog vi bussen till Salento som ligger 6-7 timmar från Medellin där man blir avsläpp på en avfart på motorvägen för att byta buss mot Salento. Salento är en lite by med 7000 invånare och ligger i Colombias kaffetriangel. Vi hade planerat att stanna här i 3 nätter, men efter en dag här har vi redan bokat på 2 till.

Vårt internet här väl mindre bra, så det kommer komma en uppdatering av Salento och bilder från Medellin och Salento om någon dag! Ha de fint.

Vi har haft två lugna dagar i Gutatapé som ligger 2 timmar utanför Medellin och känns som Colombias motsvarighet på Stockholmsskärgård. Massa små öar med en lite färgglad by på en utav dem.

Guatapé är ett ställe dit de boende i Medellin kommer för att komma ifrån stan. Det byn är mest känt för är Peñón de Guatapé som är en jättestor sten som har blivit ett landmärke och en stor utsiktsplats över byn. Annars finns det väl inte så mycket att göra i Guatapé man kan hyra kajaker, vattenskotrar eller cyklar och cykla runt bland de öarna.

Vi kom mest hit för att ta det lugnt så vi har gått upp och kollat på utsikten och mest legat och läst innan vi kommer till Medellin för lite storstadsliv igen. Sen har här gått och blivit riktigt kallt här borta, man får nästan ha på långbyxor och tjocktröja istället för shorts och t-shirt!

La Piedra Del Peñol

675 trappsteg upp

Utsikten över ett av hållen.

Inne i Guatapé. Färgglatt var ordet!

Här är lite mer bilder från San Gil

Barichara

Juan Curi Cascade

Guatapé, Stockholmsskärgård, Storsten,
Just nu är vi i San Gil. Det brukar ta 14 timmar från Cartagena, för oss tog det 19 långa timmar. San Gil är en ganska liten stad jämfört med vad vi har varit i innan med sina 42 000 invånare. Det är mest känt för sitt utbud av olika aktiviterer så som forsränning, paragliding, absailing, vandringsleder och grottor! San Gil är också känt för att de gillar att fira jul och de börjar göra det redan nu och firar det ända fram till mitten av januari med att skicka iväg godmorgon raketer kl 5:30 varje morgon och sedan en gång på kvällen för att avsluta dagen, där imellan höra man lite julsånger då och då i parken!

Första dagen här tog vi det mest lugnt då jag var lite dålig, men vi gick till hostlets egna krog och Markus lyckades få i sig 400 g oxfilé för knappt 70 kr! Just nu känns det bara som om portinonerna blir större och större ju längre ner vi kommer i Colombia.

Den andra dagen åkte vi iväg för att göra forsränning! Det är väl det som är San Gils bästa aktivitet, detta gör man i Rio Suarez som är en av de större floderna i Colombia. Den dagen vi gjorde gjorde det var det på gränsen till hur mycket vatten det kan vara för att de inte ska kunna köra utan att det blir för svårt. Hela turen tog knappt 2 timmar och man är bra trött när man är färdig med det är väldigt kul!

Kul var ordet!

På lördagen var vi och gjorde paragliding, något som ingen utav oss hade gjort innan. Paragliding är inte det minsta obehagligt utan mest avslappnande, och man fick en bra utsikt över landskapet!
Vi lagade mat för första gången sen vi åkte hemifrån. Har nog tänkt laga mat med det här mellanrummet resten av resan ;)

Sedan på söndagen tog vi bussen till Barichara, som ligger ca 30 min från San Gil. En mysig lite by med en bra utsiktsplats och där man kan gå en 2 timmar vandring. Vi valde det enkla alternativet och gick till utsiktsplatsen för att sedan gå och äta lunch på Color de hormiga. Där man kan få Hormigas Culonas på sitt kött vilket om man översetter det grovt är "myran med den stora röven"
Myror och kött!

Imorgon blir troligtvis Absailing ner för ett vattenfall här i närheten innan vi sätter oss på en buss mot Medellin som förhoppningsvis inte tar längre än de 12 timmar som det brukar!
Julfirande, Rafting, San Gil, kryp, paragliding,
Är förtillfället i Cartagena, Drygt 5 timmar sydväst från Santa Marta. Här har vi varit i helgen under helgen. På Lördagen åkte vi till Volcan de Lodo El Totumo, en ler vulkan som ligger 1 timma utanför Cartagena. Vi har börjat märka att i sydamerika stämmer inte tiderna specillet ofta. När vi skulle lämna Taganga så skulle vi åka vid 12 men bussen kom vi 11, nu när vi skulle åka till vulkanen skulle vi göra det strax efter kl 13. Vid kl 15 satt vi i bussen påväg dit efter väldigt många "bussen är här om 5 minuter". När vi kom dit och väl i vulkanen var det en konstig känsla, det är väldigt svårt att försöka komma under leran hur mycket man än försöker. Utan att dra sig kommer man inte under brösthöjd, och där i skickas man runt och parkeras tätt tätt som bilar av några killar. Sammanfattning av detta badet är bara konstigt, svårt att förklara hur det känns att försöka simma utan att komma någonstans.

Lerbad.

Söndagen spenderades med att gå runt och titta i Old Town som är den del av Cartagena som ligger innanför stadsmurarna. Sen kollade vi på den sista timmen av den 4 timmar långa paraden i den årliga karnivalen där det också utser Miss Colombia.

Old town.

På kvällen var vi ute på ett någon nattklubb som mer var en restaurang som är populär bland lokalfolket, där det var dans på bord och stolar och vi fick hjälp med att inte se ut som robotar när vi dansade.

Har blivit fruktansvärt dålig på att ta bilder sen vi kom till Colombia så det finns knappt några bilder från Old town
 och inga från karnivalen. Ska försöka ta tag i det igen.

Imorgon åker vi ifrån Cartagena till San Gil, 13-14 goa timmar i buss men sen blir det förhoppningsvis lite äventyr!
Ha det gott!
Cartagena, Lera, Robotar,

Har varit i Taganga sedan i torsdags förra veckan. Taganga är en liten by med drygt 5000 invånare och ligger 20-30 min med bil från Santa marta. De första dagarna här har det varit fullt upp med dykning. Här är den näst billigaste platsen i världen att dyka på. Så det har varit att gå upp strax efter 7 för att vara ute med dykbåten vid 8-8:30. Jag har tagit open water dykcertifikat och Markus har tagit en vidare utbildning där man dyker med annan syreblandning i tanken. Stränderna här trodde vi skulle vara ganska bra, men det är väl inget speciellt med dem, så vi får se om det blir bättre annars får vi ta det i Thailand. Kommer ha varit här i 8 dagar när vi lämnar för Cartagena på fredag. Det längsta vi varit på något ställe än så länge på resan. Har nästan känts lite konstigt! Sen har magen fått gå den första och defenitivt inte sista ronden mot den sydamerikanska mat. Idag förlorade magen.

Utan för vårt hostel i Taganga.

En av få asfalterade gator i Taganga

Vårt hostel i Santa Marta.

Taganga!

Kom som sagt till Santa Marta för två dagar sen. Hostlet vi bor på är bra, byggt i 3 våningar med pool, tv-rum på botten plan, på andra våningen finns det en bar och biljardbord och högst upp är det en solterass med ett litet gym, stolar och några hängmattor. Just nu är det i slutet på regn perioden i Colombia men det märks inte av, här kom lite regn någon timme en dag annars har vi varit under 30+ förutom på nätterna. Santa Marta som stad har vi inte kollat in speciellt mycket, utan varit mycket på hostlet och tagit det lugnt. Igår var det Halloween fest här och det blev rätt bra fest. Det är svårt att komma undan jelly shotsen när pengarna från dem går till att hjälpa en skola i området. "Det är ju för en bra sak!"

Imorgon åker vi till Taganga som ligger 30 min norr om Santa Marta. Där kommer vi ha 5-6 dagar där jag ska ge mig på att ta dykcert och Markus ska troligtvis nog ta en vidare utbildning.