Snabb uppdatering. Kom precis fram till Santa marta! Efter knappt 24 timmar är vi in checkade på hostelt. Allt gått fint! ha d

Första dagen i Los Angeles var vi som sagt på basket, så till slut fick vi in 3 av 4 stora sporter i USA, bara hockeyn som saknas! Men det får bli en annan gång.

Vi har märkt att Los Angeles är en fruktansvärt stor stad, det tar lång tid var man än ska.
På torsdagen åkte vi till west hollywod. Vi kollade in Hollywood-skylten gick längs sunset strip och kollade på hall of famen. På kvällen gick vi på stand up på The Comedy Store. Riktigt bra och billigt nöje, gratis inträde mot att man köper 2 drinkar, vilket man gör i vilket fall. Det började vid 21 och i line-upen var det 16 namn. När vi gick vid 00:30 hade det tunnats ut ordentligt på folk men de håller på till 02 året runt! Riktigt synd att det inte finns så mycket stand up i Sverige! Bra underhållning.

På fredagen fick vi vår första riktiga stranddag, 28 grader varmt och inte ett moln på himlen!
Lördagen spenderades på Universal Studios. Klockrent väder igen, sol och inte ett moln. Vi hade nog ganska höga förväntningar båda två när vi kom dit och det började bra. En guidad tur genom deras uppbyggda inspelningskulisser, New York, sydamerika, europa, vestern, pshycohuset, wisteria lane och staden som används i grinchen. Sen King kong i 360 3D, där man sitter i tåget man åker runt i på området och vagnen skakar, man får dinosaurie spott på sig. Riktigt coolt! Vi köpte ett front in line pass så vi köade inte många mintuer på hela dagen. Sen gick vi på en vattenshow och en djurshow där dom visade lite hur de tränar djur för att vara med i filmer. Sen var det lite andra 3D turer.

Universal Studios!

Dom visar hur de kan göra översvämmning.

Båt och bakgrund som används i King Kong

Söndagen gick till att tvätta och sen blev det stranden.
Och på måndag kväll tar tar vi första flyget av 3 ner mot Colombia och Santa Marta.

LA, Universal , Venice beach,

San Diego blev inte riktigt vad jag hoppades på! Jag såg fram emot att vara på stranden och bada, tror Markus gjorde det också! Istället var det knappt 20 grader och molnigt.

Så vi åkte ner downtown för att fördriva tiden, gick i affärer, käkade och satt i parker och läste. Blev till och med att vi gick och klippte oss! Ville få det gjort när vi fortfarande kunde förklara hur vi menade. På kvällen gick vi på Stand-up och då snackade en kille som flyttat från Chicago till San Diego att vintern hade kommit till San Diego. Nu fick folk nästan ha på sig sockar och att man kunde behövde ha med sig en tröja om man skulle ut på kvällen, men shorts funkade fortfarande ett tag till! Andra dagen åkte vi ut till La jolla och Pacific beach och gick längs stränderna och kollade i affärer. På kvällen gick vi och åt på ett skönt ställe som heter Pacific beach ale house och lyckades gå på en gammal klasskompis till Emma! Ibland är världen väldigt liten.

Solnedgång från Pacific Beach!

Kom precis till LA tidigare idag och har våra sista dagar här! Började slutspruten med att vara på Basket derby, Clippers-Lakers

Metta Worldpeace, (Ingen hybris i det namnet) kunde inte rädda Lakers när Kobe Bryant var skadad!

Åkte från Las Vegas med alla sina neon skyltar och enarmade banditer och nästan 2 miljoner invånare till Mammoth lakes med drygt 8000 invånare. Inga större kontraster! Dagen efter skulle vi gå Clouds Rest. Vi ville gå Half dome där man klättrar upp sista biten med hjälp av kablar länges med en slät bergsvägg, men när den var nerplockad för säsongen så blev det Clouds Rest. Vad vi läste oss till innan vi gick vandringen var att den tagit 6,5-8 timmar för de flesta, vi lyckade göra den på 6 timmar. När denna var avklarad satte vi oss i bilen och körde till San Fransisco.

På väg mot Clouds Rest!

På toppen av Clouds Rest med Half dome till vänster.

När vi går till vårat hostel märker vi ganska snabbt att det inte ligger på en utav San Fransiscos finare gator, men bara 2 gator från oss ligger turiststråken med många affärer! Första heldagen trodde vi att vi var full bokade med både Alcatraz och NFL fotboll, men med lite byte på dagar och omkastningar i schemat låg vi 1 dag före schemat och hade helt plötsligt ingenting planerat. Så vi tog oss ner till Fishermans wharf gick längs havet och kollade på alcatraz, golden gate och sjölejon.

San Fransisco.

Cabel car från fishermans wharf!

På kvällen bestämde vi oss för att gotta oss riktigt ordentligt och gick och åt på Cheescake factory! Kan nog varit bland de större protionerna vi ätit hittills på resan. Cheescake factory har nartuligtvis cheescake på menyn drygt 40 st så när vi väl fått valt någon kom den som en käftsmäll. Riktigt stora bitar, med mycket grädde, mousser, choklad och glasyrer.

På torsdagen åkte vi ut till alcatraz och gick en rundvandring och på kvällen gick vi och kollade på amerikansk fotboll, San Fransisco 49ers mot Seattle Seahawks. Stor skillnad på trycket från läktaren jämfört med basebollen. Och när man väl förstår det mesta av reglerna är det ganska kul även om det är en del gånger man inte förstår vad som händer!

Torsdags match.

Kom till Las Vegas tidigare på fredagen än vad vi tänkt. Så efter en dusch och lite tvättande så letade vi rätt på en restaurang Markus hade läst om, The heart attack grill! The heart attack grill har nischat sig på ett speciellt sett, och dom serverar bara hamburgare och pommes! Inget konstigt med det tänker ni, men personalen serverar i sjukhuskläder, man själv får på sig en operations linne och ett armband, sen väger deras minsta burgare 250 gram och deras största väger hela 900 gram. Pommesen är friterade i gris fett och i milkshaken är det smör i. Dom har också att om man väger över 160 kg äter man gratis. "A diet you could stick to" som dom väljer att se det.. har också guinness rekordbok på mest antal kalorier, hela 9983 st i derars quadrupelbypass burgare. Annars är det här ett helt vanligt hamburgerställe! Det bästa med hela stället är faktiskt att milkshaken smakar gott och att burgaren helt ok.

De andra 2 kvällarna gick vi längs The Strip, kollade på alla hotell/casion och kollade på Bellagios fontänshow. Så efter lite plus i spelkassan på lördagen, ordnade vi upp det med att gå back på söndagen!

Nu åker vi vidare mot San Fransisco med stopp i Yosemite.

I måndags gick vi in i en femdagars period där vi är i olika nationalparker. Vi åkte tidigt från Albuquerque på måndagmorgon för att åka mot Canyonlands. Där körde vi runt och tittade på olika utsikter i någon timme innan vi körde vidare till motellet. Nästa dag var det dags för Arches park som ligger lite utanför Moab. Arches park är bågar i bergen som ser ut som fönster. Vi började med att gå en vandringsled som tog runt 3 timmar och kollade på olika Archer, efter det gick vi 2 st kortare rundor för att på kvällen gå en 2 timmars promenad upp till Delicate Arch som många andra också gjode för att kolla på solnedgången.

Dagen efter hade vi bokat en guidad hästtur ner i dalen på Bryce nationalpark. Varken jag eller Markus är väl inte direkt några vana ryttare. Så lite nervösa var vi när vi väl kom upp, men efter 3 timmar på hästen var det inte så inte så illa!

Efter Bryce åkte vi vidare till Zion. Vägen genom Zion parken är bland det finaste vägarna jag åkt på. Vägen går som en serpentin längs med berget ner i dalen. Morgon efter hade vi bestämt att vi skulle gå och upp se Angels Landing som är ett berg på runt 1800 meter högt där den sista biten går på en smal bergskam med bara en kedja att hålla i sig i. Väldigt bra utsikt!

Högt var det!

På Torsdag kvällen åkte vi till Flaggstaff för att sedan på fredag morgonen åka till Grand Canyon. Här kommer nog vårt första bakslag på resan. Det har regnat 2 gånger tidigare på resan men då har vi kört bil eller varit på rummet, men när vi kommer till Grand canyon är det 2 plus grader, snöblandat regn och tjock dimma. Riktigt tråkigt! Så istället för en hel dag i Grand Canyon så kör vi till Las Vegas istället och var där vid 18. Så nu har vi helgen i Vegas.

Så här bra var utsikten över Grand Canyon!

Kom till Albuquerque på lördagskvällen efter att kört från Austin på fredagmorgonen med en natts stopp i Hobbs och ett kortare dags stopp i Carlsbad där vi gick på grottvandring. Både jag och Markus har gått grottvandringar innan men detta var nog den största vi båda har sett. Det tog drygt 45 min att ta sig ner hela vägen till botten och då var det rätt branta backar ner.

Riktigt tråkiga väger för det mesta mellan Austin och Albuquerque

Albuquerque har vi valt att åka till för en anledning och det är att det är en luftballongsfestival där varje år i början på oktober och pågår under 9 dagar och det skickas upp runt 750 st ballonger. På söndagsmogonen som vi valt att gå på är det ett massuppskick där det skickas upp hundratals ballonger! Så det var till att gå upp tidigt, 05:00 ställde vi klockan på för att vara där i tid då det börjar redan vid 6 tiden.

När vi kommer till parkeringen vid 5:30 var där väldigt mycket folk redan och fälten var fulla med folk som håller på att resa sina ballonger. Strax efter 6 skickas de första ballongerna upp som är en så kallad dawn patrol. Den har blinkande lamopor som gör att de kan ses av flygplan och ger de andra flygarna en chans att se hur ballongerna beter sig i vinden och de flyger tills det är tillräckligt ljust för det andra att lyfta. När väl de andra lyfter görs det i 2 omgångar och så fort en ballong lyft börjar nästa gäng fixa med sin ballong. Det var riktigt snyggt att se hur det lyfte 100-tals ballonger och fyllde himmlen när solen börjat gå upp.

Dawn Patrol.

Väldigt mycket luftballonger.

Söndagen spenderades som riktiga amerikaner gör. KFC, läsk och NFL. Nästa stopp är Moab. Där blir det vandring i lite olika nationalparker

Vi kör inte en smart-car, det är bara fler som inte kör en vanlig bil!

En liten aligator.

Första dagen i New Orleans tog vi bussen in till stan. Busstrafiken verkar inte vara lätt att förstå, vi trodde vi väntade på en buss men den kom inte, gick till en annan busshållplats för att ta en annan buss. Där träffade vi ett par från Arizona som väntat på sin buss i 1,5 timma. Så det verkade inte bara vara vi som inte kunde förstå busstabellen.

Väl i stan gick vi runt i French quaters, kollade på marknaden och åt Po-boys, som är en klassisk macka här nere. På kvällen var det likadant när vi skulle in, vi trodde vi hade koll på bussen men det hade vi inte. Efter en lättare jogg hann vi med bussen ändå. Inne i stan gick vi till Bourbon street, som är en blandning mellan "Herrklubbar", jazzklubbar och affärer. På en tvärgata där hade vi blivit tipsade om en restaurang som hade bra lokal mat. Efter det gick vi ner till French street och lyssnade på jazz och drack öl.

Onsdagen tog vi vår första sovmorgon på resan! Ut från rummet vid 13 tiden för att åka ut en bit utanför New Orleans och leta efter alligatorer. Såg 5 st små rackare där 2 utav dom inte var lika glada att se oss..

New Orleans är en rätt skön stad på kvällarna, lite mindre kul på dagarna! Men vi hade säkert kunnat hitta på saker att göra i någon dag till.

Påväg till Austin lite utanför Houston stannade vi för att äta, vår servitris motsvarade en fördom om att en del amerikaner har väldigt lite koll på vad som händer utanför deras egen stat. Hon såg direkt att vi inte var där ifrån och undrade var vi kom ifrån. Svarade vi att vi var från Sverige och höll på att köra genom USA. Hon undrade om vi kört bil från Sverige hela vägen till Houston! Men vi fick förklarat att vi flugit till New York och kört därifrån och var på väg till L.A.

När vi väl hittat till vårat motell och checkar in undrar receptionisten när hon kollar på Markus körkort var körkortet är ifrån, innan vi hinner svara frågar hon om det är från Europia.. Sen när vi skriver på papperna med personuppgifter står det under land: Sweetland. Hitills visar sig Texas från sin bästa sida..

Pga riktigt långsamt internet så blir det inte några bilder. Kommer kanske upp något från nästa motell.

Alligator, New Orleans , Road trip,

Vi hade tagit oss till Sandusky av en enda anledning, Ceder point! Utsett till världens bästa nöjesfält. Och oj vad bra det var. Vi åkte ut redan kl 9 och trodde det skulle öppna vid 10, men det öppnade inte för ens kl 11. Ändå var vi inte först där och efter en stund ringlade kön lång efter oss. Vi var där i 12 (tolv) timmar utan att åka något annat än berg- och dalbanor. Här finns allt för att få ut adrenalinet. Det är inte många nöjesfält där attraktionerna får ha lampor för att varna så att inga flyplan går ner för lågt. Den ena var bättre än den andra. Även om det kändes som om vissa banor gjorde mer ont än de var kul så får balder och kanonen slänga sig i väggen för här kommer Millenium Force, Maverick och Top Thrill-Dragster. De galnaste dalbanonar vi någonsin åkt. Top Thrill-Dragster är gjord för att likna en dragrace bana. Och från 0-190 på 4 sekunder, sedan rakt upp för att sedan vända och gå ner på andra sidan.

Top Thrill-Dragster

Helt galen!! Millenium Force är den av banorna där man får mest höjd känsla då man dras upp på 94 m höjd för att sedan åka ner i 150 km/h och tack vare detta har den som sämst fått en andra plats i Golden ticket award. För oss kom Maverick upp som en liten underdog, vi var lite trötta men bestämde oss ändå för att ställa oss i kön till den. Vi hade inte så höga förväntningar på den eftersom den varken är snabbast, högst eller högt rankad. men vi åkte den på kvällen då det är näst intill helt nersläckt vilket gjord denna till en galet bra bana. Ett bra avslut på dagen tänkte vi! Men då var det en Halloweekend så delar av nöjesfäletet var fullt med folk som sprang runt för att skrämmas. Så efter någon timma när vi bara gått runt och blivit skrämda och sett folk bli skrämda så valde vi att åka hem efter en helt fantastisk dag på Ceder point

Ceder Point

På söndag morgon åkte vi 8 timmar ner till Nashville som mellanlandning för att sedan på måndagen jobba oss neråt mot New Orleans med ett kort stopp på Jack Daniels destilleri i Lynchburg. Kom till Nasvhille vid 18 tiden, satte på tv:n och kollade NFL, drack öl och åt chips. Gäller att ta seden dit man kommer! När vi fått duschat och drucikt upp gick vi ut på stan och gick på lite olika barer och drack öl och lyssnade på musik.

Mellan stoppet på måndagen var som sagt Jack Daniels destilleri i Lynchburg. Jack Daniel var bara 13 år när han startade Jack Daniels och lyckades vinna många priser för sin whiskey. Några timmar senare kom vi tillslut till New Orleans, efter lite för mycket regn ibland!

Jack Daniels motto

Länkar till våra favortier på Ceder Point. Bara att klicka på länken och sedan på video för att kolla på filmen som visar delar av banorna.