Blev upphämtade från hostlet vid sextiden på torsdagsmorgonen och körda till Lorenzos hus för en hotellfrukost. Första gången sen vi åkte från Sverige med en frukost som inte bara var bröd och sylt. Sen satte vi oss i våra minibussar och åkte 4 timmar från Cusco upp till 4200 m.ö.h för att cykla utför i tre timmar ner till 1700 meter till vårt första dagsstopp. Direkt när vi kom till toppen började det regna och sen öppnade sig himlen och det var som att cykla i en biltvätt.

Josefin väntar på att få ta på sig utrustningen.

Får vår utrustning, ser kanske ut som lite väl mycket skydd men det skulle göra riktigt ont att ramla på dessa vägarna.

Efter 1,5 timme kom vi äntligen ner halvvägs och kom undan regnet och fick lite vila.

Den andra dagen hade vi vår första hikedag. Den blev inte riktigt vad vi hade tänkt oss, i papprerna stod det att det skulle vara en 7-8 timmars vandring på 20 km, men det var mer 4 timmar, mycket stopp och inte direkt några 20 km. Men när vi kom fram till slutet var det varma källor som gjorde dagen lite bättre.

Josefin, Alex och Markus väntar på dom andra.

Riktigt sköna varma källor

Den 3:e dagen kunde man välja att åka zip-line eller vandra. Men eftersom det inte var så mycket vandring dagen innan och att vi gjorde zip-line i Banos så valde vi att vandra, Det var bara jag, Markus och Alex från San Francisco som valde att vandra så vi fick äntligen lite fart på vandringen och inte så mycket stopp. Efter 3 timmar mötte vi upp de andra och tog och gick de 2 sista timmarna mot Aquas Caliente.
Sista timmen mot Aquas Caliente.

Den sista dagen var de Macchu Picchu som var målet. Så det var en tidig uppgång, vid 4:30 började vi gå mot entrén till berget på 1900 m för att gå upp för de 1719 trappstegen upp till Macchu Picchu på 2400 m. Rekordet upp är 25 minuter, vi ville göra en bra tid så vi så höll bra tempo i början men efter en kvart började det regna riktigt mycket. Vi lyckades komma upp på 35-40 min, riktigt jobbigt. Sen hade vi turen att behöva vänta på resten av gruppen i häll regnet. Sen började vi vår 3 timmars rundtur på Machu Picchu. Helt fantastiskt ställe. Svårt att förstå att det byggdes på 70-80 år.

Blött och kallt på vår guidade tur.

Alla väggarna är runt 1 meter tjocka och byggda med 5-8 graders lutning för att husen skulle stå säkert vid en jordbävnig.

Taken är har en lutning på 45 graders vinkel för att leda av allt snabbt under regnperiod.

Som ett vykort.

Imorgon åker vi till Puno och sedan in i Bolivia. Sen är det bara 1 månad kvar av Sydamerika!

Machu Picchu, Peru, Sydamerika,

Kom till Cusco för två dagar sedan. Åkte från Arequipa med nattbuss som tog 10 timmar, med troligtvis det största benutrymmet någonsin i en buss eller bussniess class biljett på ett flygplan.

Bra med ben utrymme

Cusco ligger uppe i bergen på 3200 m över havet, så här är bra mycket kallare än vad vi har haft det sen jul med en topp på 15 grader på dagarna och säkert runt 5 på nätterna. Cusco är en mysig stad med 400 000 invånare. Här finns det massor av monument, kyrkor, och inka ruiner som man kan gå och titta på men har så klart kommit hit först och främst för att se Machu Picchu. Så när vi kom till Cusco hade vi redan bestämt att vi ville göra en jugle trek som är 4d/3n. Nu skulle vi bara hitta ett företag som verkade vara seriöst och inte kostade skjortan. Jungle treken kan kosta allt från 190 dollar och kan med lätthet gå upp till ett par 100 dollar till. Efter vi hört att vissa företag har haft dålig utrusting, med dolda extra utgifter och bakfulla guider som försovit sig och lämnat folk bakom så började vi leta runt ordentligt, men efter mycket letande på olika hemsidor efter rekomendationer valde vi Lorenzo expeditions som hade riktigt bra recencioner. Så imorgon blir upphämtade vid 6 tiden för att börja vår trek.

När vi väl hade fått klart med allt kunde vi börja kolla runt och se vad Cusco har att erbjuda. Så vi gick en liten runda och kollade på en av många gamla inka ruiner som ligger inom gång avstånd från Plaza de Armas. En skön lite promenad för att vänja sig lite vid höjden när man blir ordentligt anfådd av att gå i trappor. På kvällen mötte vi upp med Louise och Josefin från Lund som vi träffade i Mancora för att gå och äta alpacka. Inget märkvärdigt alls men kul att testat.

Plaza de Armas

Dagen efter gick vi iväg på San Pedro marknaden som ligger något kvarter fårn Plaza de Armas, här säljs allt från sockar, tröjor, väskor, kött, frukt och färsk pressad juice. Man kan också köpa lunch för 3 soles (8 kr) istället för vanliga lunch priset på 6-10 soles. På tal om att allt säljs där så är det inga problem med att få köpt både ko tunga eller mule. Vi fick köpt oss varsin Alpacka tröja, får väl se hur mycket de kommer användas men det är alltid kul att pruta och spela svår köpt.

Ge ett leende och få tio tillbaka.

På kvällen gick vi till Kusikuy som betyder glatt litet marsvin på Quechua som är inkafolkets spårk. Så glatt var det kanske inte när vi fick se dem.

Idag på eftermiddagen gick jag upp och kollade på Sacsayhuamán som är en ruin som ligger lite ovanför cusco stad. Att inkafolket var arbetsamma visste jag men att de största stenarna i muren kan väga upp till 200 ton och är figurhuggna är helt galet.

Mönsterpassning

Vissa delar av muren kan vara upp till 6 meter höga.

Huaraz blev inte alls som vi tänkt oss. Vi tänkte vandringar och bad i varma källor! Istället blev Markus sjuk när vi satt på bussen från Trujillo så de 3 dagarna vi hade i Huaraz lämnade han inte sägen. Och jag hade knappt någon att vara med då det är lågsäsong i bergen och alla åker till kusten istället. Så Huaraz var ett riktigt bottennapp.

Vi åkte 6 timmar från Huaraz till Lima och lämnade ett Halmstad till storleken bakom oss och kom till en stad med lika många invånare som Schweiz. Strax över 7,5 miljon. Lima är lite som Los Angeles med att det är väldigt många mindre städer/delar som blivit en storstad. Vi bodde i Miraflores som är ett av de mer välbärgade stadsdelarna. Här gick vi mest runt och gjorde inget. Vi var och kollade på bio två kvällar i rad, Life of Pi och The Hobbit. Riktigt kul att få kolla på film för en gång skull.
Lacomar köpcenter i Lima.

Efter Lima åkte vi till Huachina som är en liten by med 200 invånare som ligger 10 min taxi från Ica (inte affären).

En lite taxi påväg till Huachina.

Här finns inte speciellt mycket att göra förutom en grej då det ligger mitt i öknen runt en lite oas. Detta är att åka dune buggy och sandboard.
Dune Buggy

Solnedgång efter sandboarding och dune buggy.

Efter 1,5 dag i Huachina tog vi bussen mot till Nazca för ett dags stopp för att titta på Nazcalinjerna .Då vår budget inte tillåter oss att flyga över linjern valde att åka till ett utsiktstorn som är 20 min utanför Nazca där man kan se 2 st figurer. Efter ett kortare stopp vid linjerna så hade vi 8 timmar att slå ihjäl i Nazca där det inte finns speciellt mycket att göra.
Vid linjerna.

Cruz del sur mot Arequipa

Kom till Arequipa för några timmar sen och kommer ha 1 eller 2  nätter här sen blir det Cusco och Machu pichu
Har inte så mycket att berätta från det senaste dagarna. Har haft en vecka i Mancora i Peru. Kom ner den 25 december för att kunna leta boende för att möta upp med Luke under nyår. Här har varit bra väder för det mesta med 25-30 grader och sol för det mesta. Mancora är väl egentligen inte något paradis med underbara stränder i en mysig kust stad utan mer än smutsig lite by med en tungt trafikerad väg rätt igenom byn.Men har man inte haft det så varmt eller sett kusten på 1,5 månad är man ganska nöjd med med att det är varmt och att hostlet har pool!
Här har varit två fester under tiden vi varit på hostlet, ett full moon party och en nyårsfest. Två kul fester med mycket folk.

Idag åker vi vidare ner till Huaraz för att vandra några dagar.